Afwegingskader zonnepanelen beschermd dorpsgezicht

© Caspar Huurdeman

In april stond in Baarn een uitgebreid afwegingskader m.b.t. zonnepanelen op monumenten en in beschermd dorpsgezicht op de agenda.

De VVD fractie had al in juli 2022 vragen gesteld over de toen nog grote onduidelijkheid over wat wel en niet toegestaan is als het gaat om zonnepanelen in beschermd dorpsgezicht. We merkten dat het in onze achterban leefde.

We zijn blij dat er met dit afwegingskader een goede richting wordt gegeven. We begrijpen ook dat het onmogelijk is om een sluitend stroomschema te maken want ieder huis in beschermd dorpsgezicht is immers anders. Maar we denken dat inwoners met dit kader in ieder geval al een goede richtlijn hebben. We begrepen bovendien dat Baarn hierin koploper is en dat is natuurlijk goed om te horen. Eigenaren van monumenten zullen actief worden benaderd.

Het afwegingskader werd unaniem aangenomen.

643661 Ontwerp afwegingskader zonne-energie op monumenten en in beschermd dorpsgezicht bijlage 1 Afwegingskader (raadsinformatie.nl)