Onduidelijk akkoord zonder financiële onderbouwing

© VVD Baarn

Beste leden,

Afgelopen week werd dan eindelijk, na 3 maanden radiostilte, met grootse verwachtingen het coalitieakkoord van Voor Baarn, GL, PvdA en D66 gepresenteerd. De verwachte “ruk naar links” was niet eens de teleurstelling, die zat er aan te komen. Wat wel teleurstellend was, dat dit akkoord geen enkele doelstelling bevat en/of financiële onderbouwing. Alles moet hoger/beter/mooier/sneller maar hoe en met welke middelen, dat plaatje ontbrak compleet. De nieuwe coalitie gaf slechts aan in voorkomende gevallen de OZB boven inflatie te verhogen, en dat zelfs gebruik van de algemene reserves (zorgvuldig door VVD opgebouwd) mogelijk zou moeten zijn. Als VVD hebben wij gelijk gevraagd in welke gevallen en met hoeveel OZB boven inflatie verhoogd zou worden (overigens is 1% OZB verhoging € 43.000, dus 2% verhoging is al nodig voor de extra aangestelde wethouder), laat staan in welke gevallen de algemene reserves gebruikt zouden mogen worden.

Het enige daadkrachtige van deze coalitie is terugkomen op een genomen democratisch besluit (vernieuwbouw Speeldoos) middels een politiek handigheidje. De algemene afspraak is dat democratisch genomen besluiten niet teruggedraaid kunnen worden, dan zou immers de kans bestaan dat iedere 4 jaar besluiten weer compleet worden teruggedraaid. De nieuwe coalitie geeft aan dat de vernieuwbouw Speeldoos door kan gaan, zolang de vernieuwbouw binnen budget blijft. En zoals we allemaal weten, blijft er heden ten dage qua (ver)bouwen niets binnen budget. Dit heeft veel onrust gecreëerd bij directie/bestuur van de Speeldoos, die nu wederom niet weet waar zij aan toe zijn. Overigens wenst de directie/bestuur Speeldoos niet te verhuizen naar de Brink, maar kiest de directie/bestuur van de Speeldoos weloverwogen voor de vernieuwbouw op de huidige locatie. Over deze gang van zaken, over deze onrust gecreëerd door de nieuwe coalitie hebben wij dan ook gelijk schriftelijke vragen gesteld (en uitvoerig mondeling in de raad naar voren gebracht), om zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen.

Qua woningen bouwen ontbrak ook een duidelijke doelstelling in dit coalitieakkoord. Na jaren oppositie voeren, en het allemaal precies weten wat er moest gebeuren, is dit allemaal des te teleurstellender.

Ook de uitbreiding van 3,2 naar 4 fte aan wethouders vinden wij in tijden van krimp (Baarn is aangewezen als financiële krimpgemeente) zeer discutabel, buiten het feit dat de diversiteit binnen de 4 nieuwe wethouders ver te zoeken is (hier hadden wij zeker van Groen Links toch wel meer van verwacht).

Eigenlijk is het een coalitieakkoord waar je in het algemeen niets tegen kunt hebben, we willen allemaal het beste voor Baarn. We willen allemaal alle kinderen bijles, alle kinderen op zwemles, geen armoede, geen eenzaamheid, mooie wegen, een solide functionerend ambtelijk apparaat. Daar is VVD allemaal 100% voor. Maar als niet duidelijk is met welke middelen dit gefinancierd gaat worden, en er geen financiële doorrekening heeft plaatsgevonden (als er geen doelstellingen in staan, is het ook niet mogelijk door te rekenen), dan wordt het lastig tot akkoorden te komen.

Wij zullen zoals u gewend bent, alles kritisch blijven volgen, maar nu vanuit de oppositie.