Afvalbeleid

Baarn is inmiddels wel van de VVD gewend dat de we zeer kritisch zijn t.a.v. het afvalbeleid in Baarn. De kwaliteit van de dienstverlening aan inwoners van Baarn en de steeds verder oplopende kosten voor inwoners voor het afvoeren van huishoudelijk afval zijn de zaken waar wij ons voornamelijk op richten. Uit alle eerdere tussenevaluaties en ook nu weer uit de evaluatie die als basis van het raadsvoorstel dat de raad in januari kreeg voorgelegd dient, is voor het college het belangrijkste doel, of beter nog: het enige doel,  zo min mogelijk restafval. Voor de VVD is het doel: zo min mogelijke belasting van het milieu.

Uit de evaluatie blijkt dat de gewenste milieuresultaten bij lange na niet zijn gehaald. Zo staat ook geschreven in het raadsvoorstel. Er is geen recente informatie over de kwaliteit van het PMD. Ook zijn er nog geen resultaten t.a.v. de sorteeranalyses. En uit de analyse blijken nog meer onzekerheden. “we denken dat”, “het zou kunnen zijn dat” , “misschien” ,”min of meer”,  je leest de onzekerheid tussen de regels door.  Tóch wil het college doorgaan met het omgekeerd inzamelen. Want het college verwacht winst te behalen door inwoners meer te laten betalen d.m.v. het door de VVD fractie zo gevreesde diftar systeem. Inwoners laten betalen per hoeveelheid afval. Dat lijkt eerlijk maar het heeft tenminste één heel groot nadeel: afval dumpen. Nu ergeren inwoners zich al aan de vuilniszakken naast de ondergrondse containers. Dat gaat met diftar natuurlijk alleen maar nog méér worden. Mensen gaan hun afval overal dumpen om maar te voorkomen dat ze moeten betalen. Bij de buren, in bedrijfsafvalcontainers of in de natuur. Hoe naïef is het om dan collega’s in de raad te horen zeggen: nee hoor, dat doen inwoners van Baarn niet.

Het raadsvoorstel kreeg een meerderheid en, zo ziet het er naar uit, gaat Baarn binnenkort over op Diftar. Juist nu steeds meer gemeenten daar weer van afstappen. De Baarnaar wordt straks gecontroleerd op wat hij in welke bak gooit. Gooit je buurman ’s avonds laat nog een zak restafval in jouw grijze bak, krijg jíj de rekening. Gooit de buurman die zak in jouw oranje bak, krijg jíj de boete! Dan begrijpt u waarom de VVD tegen het raadsvoorstel heeft gestemd.